Theme Preview Rss

About Me

My photo
Pacing for better tomorrow.

Cont: Sketches of T.I.M.E.

sambung post 'Sketches of T.I.M.E.' sikit..

... tapi berdasarkan adab pada ilmu dan guru yang diajar. Pertengahan bulan 11 tahun lepas, DAN ditemani 2 orang sahabat telah pre-kembara ke Sinai bagi melancarkan urusan sebelum projek kembara kami bermula. Lepas habis pre-kembara *1500km dlm 2 hari*, baru teringat ade exam chem keesokkan harinya.. badan yang kepenatan pun bagi stimulus ke kepala, "kita study dlm mimpi ea..."  (-_-) 

dan hasilnya mengKagumkan, sedangkan mereka yang study chem 2 hari pun ade yang dapat telur ayam, telur itik dan hampir separuh kelas Fail... tapi yang tiada di Cairo untuk 2 hari sebelumnya, dan x sempat pegang buku chem, dapat 4.0 dan 4.5 *markah penuh 5 markah*...  Alhamdulillah... ^__^

bukan nak kata kami ni hebat, Tidak... tapi mereka-mereka yang dapat markah tinggi ni lah muka-muka yang selalu 'Senyum n Salam' para lecturer dan tak-tunjuk-pandai. Tak dinafikan ktorg semua ni ada pelbagai latar belakang, ada yang lepasan diploma, lepasan A-Level, mahupun lepasan Matrik dan SPM. 

jadi, terpacul lah suara-suara,

"Alaa... rilek r, bukan tak pernah blaja mende ni dulu..",

"Aku dah pernah belajar la pasal ni dulu, lecturer aku ajar simple je..", 

"Nota dia pelik r, pening aku baca! Nanti aku mintak member matrik aku emelkan nota matrik r, lagi bagus. Sape nak?",

"Buku yang dia (lecturer) bagi pun aku dah tak tau kat mana aku simpan..",

"Korang dah blaja ____, tak? Aku dah habis blaja sampai ______ dah masa kat Malaysia."


Adab berguru harus dijaga. Adab menuntut ilmu.

Sememangnya lecturers yang mengajar kami di kuliah tibb ul-asnan dan ulum, bukan lah calang-calang professor, dan mereka amat Humble.. Very Humble.

Seringkali kelas Zoology bermula lewat kerana bas yang dinaiki Prof. Dr. Osama tersekat dalam traffic jam Cairo.Ungkapan "We're Brothers!" tak lekang dari Dr. Hameed hampir setiap kali kelas practicalnya. Tak pernah kami terserempak dengan para lecturers melainkan mereka akan melaung dari jauh dan merapati students untuk bersalam bertanya khabar. Bukannya sekali Dean, pernah offer untuk tumpang kereta beliau. Tak pernah pula prof Aqidah wa Akhlak marah apabila ada yang lambat *sebab traffic jam* ke kuliahnya yang bermula pukul 8.00 pagi. Kelas practical fizik pula tak lari dari sesi borak pasal bola *African Cup, World Cup, team-team bola Egypt, etc,etc.* dengan Dr. Raed.. dan, Setiap hari tak akan lepas dari disapa mesra pak guard, para abang cleaners dan lab assistants; dari pintu fakulti sampai ke dewan kuliah.

Dalam suasana ini, secara sedar tak sedar ianya memberi kesan pada hati, dan Insya Allah, akan memastikan transformasi kami kepada Muslim Scholars  yang berjaya...



and my Sketches of Time are showing a brighter future with great challenges ahead..
Looking forward to it.
(^_^)